27 MRT '24
Sociale klasse; de rol van je herkomst
Debat 1: de rol van sociale klasse in het onderwijs
Op 27 maart vindt het eerste debat plaats in de reeks ‘Sociale klasse; de rol van herkomst’. We hebben het die avond over de betekenis van sociale klasse in het onderwijs, zowel in de onderwijsloopbaan van individuen als in de manier waarop het onderwijs is georganiseerd in Nederland.
Over het onderwijs vertellen we het verhaal dat iedereen die hard werkt en gemotiveerd is hoog op de onderwijsladder kan klimmen. Maar keer op keer blijkt dat dit verhaal niet waar is. We noemen dat de meritocratische mythe.
Waarom dit niet waar is bespreken we met Lenette Schuijt en Damy Baumhöer die zelf, als kind van niet-gestudeerde ouders, hebben ervaren wat dit betekende in hun (onderwijs)loopbaan. Beiden hebben daarover geschreven.
Weliswaar wordt er gewerkt aan kansengelijkheid, maar het onderwijs functioneert in de praktijk als sorteersysteem voor plekken in de maatschappij. Hoe werkt dat? Florus Roelofsen (Voorzitter college van bestuur Nova Colleges) en Marten Elkerbout (Bestuurder Stichting Spaarnesant) kennen het onderwijs goed. Wat zien zij in hun praktijk, wat kan het onderwijs doen, maar misschien ook wel: wat zijn de grenzen van de mogelijkheden.
De moderator van de avond is:
De laatste decennia is de rol van sociale klasse in het debat over ongelijkheid onderbelicht geraakt. De plek waar je wieg stond, je gezin van herkomst, je postcode pint mensen meer dan we denken vast op hun plek op de sociale ladder.
De Pletterij verzorgt een serie van 4 debatten over hoe je herkomst je lot -mede- bepaalt. In de eerste drie komen het onderwijs, arbeid en vermogen/rijkdom aan bod. In het vierde debat kijken we naar alle factoren die ongelijkheid veroorzaken, zoals ook gender en kleur, zonder die te reduceren tot een enkele factor.
De vier debatten worden gemodereerd door Groene Amsterdammer-redacteur Or Goldenberg. Onder haar leiding gaan prominente schrijvers, denkers en vakbondsbestuurders met elkaar en met de zaal in gesprek.
27 maart: onderwijs
8 april: arbeid en inkomen
21 mei: vermogen en rijkdom
Juni (dag nbtm): gender en identiteit