20 JAN '25 - 20:00-22:30u
Een kijkje in De Keuken, de nieuwe creatieve ‘DIY’ broedplaats

De Keuken is een nieuwe creatieve broedplek en podium van de Pletterij. Een netwerkplek en sociale hub die de muzikale ‘DIY’ (‘Do it yourself’) kunstenaarsbewegingen binnen Haarlem met die in de rest van het land gaat verbinden. De Keuken is zowel een podium als een leer- en ontwikkelplek. Zowel gevestigde als beginnende muzikanten en kunstenaars worden uitgedaagd om nieuwe dingen uit te proberen.
Wat kun je verwachten? Presentaties, workshops, filmscreenings, korte of langere performances, alles dat bijdraagt aan de ontwikkeling van de muzikant, de kunstenaar en De Keuken. Je vindt in De Keuken tal van smaken: elektronisch experiment, traditionele muziek, audio/visueel, dans, film en eigenlijk alle mogelijke combinaties ervan. Avontuur, vernieuwing, maar ook educatie staat voorop.
Programma:
- MGBG – Marie Guilleray, Bjarni Gunnarsomn
- Maggie (NL)
- Lucy Valentine (uk)
- Orphax (nl)
MGBG is the collaborative project of Marie Guilleray and Bjarni Gunnarsson. The duo explores diverse musical formats, including fixed-media electronic compositions, improvised performances, site-specific residencies, and experiments with field recordings. Their focus is on blending voice and live electronics through composed and improvised music.
Marie Guilleray is a French composer, vocalist, and sound artist focusing on experimental and electronic music. Her practice explores the interplay between voice and electronics, delving into extended vocal techniques, the augmentation of voice through technology, and the abstract qualities of sound. She is active in free improvisation and creates electronic works for fixed media and live performances. As a PhD candidate at ACPA Leiden, Marie’s research examines the confrontation between voice and electronics. She investigates how this interplay shapes the voice’s identity in music, augments its expressive possibilities, and engages concepts of embodiment and disembodiment. Her work seeks to open new perspectives on the voice and contemporary electronic practices.
Bjarni Gunnarsson is a composer and computer scientist from Reykjavík. His work focuses on process-based sound, algorithmic composition, and the interaction between software and musical behaviour. He creates compositions that explore fluid sound structures, dynamic behaviours, and synthetic environments, often integrating machine listening and digital interrupts. Bjarni has presented his research at leading conferences such as ICMC, ICLC, SMC, and xCoAx. His performances span festivals like Tectonics, Rewire, Sonar, and Présences Electroniques, and his music has been released on labels including Vertical Form, Thule, Spezial Material, SUPERPANG, and SØVN. Notable works include Safn 2006–2009, Paths, Lueur, and UPICS. Bjarni is a faculty member at the Institute of Sonology, Royal Conservatory in The Hague, where he teaches algorithmic composition and computer music.
MGBG is het samenwerkingsproject van Marie Guilleray en Bjarni Gunnarsson. Het duo onderzoekt diverse muzikale formats, waaronder vaste-media elektronische composities, geïmproviseerde uitvoeringen, locatiegebonden residenties en experimenten met veldopnames. Hun focus ligt op het mengen van stem en live-elektronica door middel van gecomponeerde en geïmproviseerde muziek.
Marie Guilleray is een Franse componist, zangeres en geluidskunstenaar die zich richt op experimentele en elektronische muziek. Haar praktijk onderzoekt de wisselwerking tussen stem en elektronica, waarbij ze zich verdiept in uitgebreide vocale technieken, de versterking van stem door technologie en de abstracte kwaliteiten van geluid. Ze is actief in vrije improvisatie en creëert elektronische werken voor vaste media en live-uitvoeringen. Als promovendus bij ACPA Leiden onderzoekt Marie’s onderzoek de confrontatie tussen stem en elektronica. Ze onderzoekt hoe deze wisselwerking de identiteit van de stem in muziek vormgeeft, de expressieve mogelijkheden ervan vergroot en concepten van belichaming en ontlichaming aangaat. Haar werk probeert nieuwe perspectieven te openen op de stem en hedendaagse elektronische praktijken.
Bjarni Gunnarsson is een componist en computerwetenschapper uit Reykjavík. Zijn werk richt zich op procesgebaseerd geluid, algoritmische compositie en de interactie tussen software en muzikaal gedrag. Hij creëert composities die vloeiende geluidsstructuren, dynamisch gedrag en synthetische omgevingen verkennen, waarbij hij vaak machinaal luisteren en digitale interrupts integreert. Bjarni heeft zijn onderzoek gepresenteerd op toonaangevende conferenties zoals ICMC, ICLC, SMC en xCoAx. Zijn optredens omvatten festivals zoals Tectonics, Rewire, Sonar en Présences Electroniques, en zijn muziek is uitgebracht op labels zoals Vertical Form, Thule, Spezial Material, SUPERPANG en SØVN. Opmerkelijke werken zijn onder meer Safn 2006–2009, Paths, Lueur en UPICS. Bjarni is faculteitslid aan het Instituut voor Sonologie, Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij algoritmische compositie en computermuziek doceert.

Maggie (nl)
Mehrnaz (Maggie) Khorrami is an experimental musician, sound artist, and sound engineer based
in the Netherlands. She studied Sonology at the Royal Conservatoire of The Hague and has a
background in classical violin and Fine Art.
Her artistic practice includes sound and light installations, collaborative audiovisual projects, and
live electro-acoustic performances. Maggie’s music is characterized by layered dark electronic
textures, powerful harsh noise, and the seamless integration of her voice with a custom-built
electronic violin. She draws inspiration from societal discord, political and social contexts, and the
intricacies of human interaction, creating sonic experiences that evoke emotional depth and
complexity.
In her artistic journey, she pushes the boundaries of traditional violin performance by exploring
experimental techniques and innovative methods. By merging unconventional approaches with
advanced technology, she navigates the chaos and complexity of the modern world, using music
as a medium for both personal and collective expression.
Mehrnaz (Maggie) Khorrami is een experimentele muzikant, geluidskunstenaar en geluidstechnicus, gevestigd in Nederland. Ze studeerde sonologie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en heeft een achtergrond in klassieke viool en beeldende kunst.
Haar artistieke praktijk omvat geluids- en lichtinstallaties, collaboratieve audiovisuele projecten en
live elektro-akoestische uitvoeringen. Maggie’s muziek wordt gekenmerkt door gelaagde donkere elektronische texturen, krachtige harde ruis en de naadloze integratie van haar stem met een op maat gemaakte elektronische viool. Ze haalt inspiratie uit maatschappelijke onenigheid, politieke en sociale contexten en de complexiteit van menselijke interactie, en creëert sonische ervaringen die emotionele diepte en complexiteit oproepen.
In haar artistieke reis verlegt ze de grenzen van traditionele uitvoeringen op viool door
experimentele technieken en innovatieve methoden te verkennen. Door onconventionele benaderingen te combineren met geavanceerde technologie, navigeert ze door de chaos en complexiteit van de moderne wereld, waarbij ze muziek gebruikt als medium voor zowel persoonlijke als collectieve expressie.

Lucy Valentine (uk)
Lucy Valentine is an artist, musician silversmith from the North East, UK. Working primarily in experimental and progressive guitar, field recordings and early music. Lucy’s expansive musical work has covered a range of genres and has been described as the most interesting guitarist in the UK by Under the Radar magazine.
The Sounds of the Silver Spider is an original work exploring the auditory reactions to the process of silversmithing and making a piece of jewellery.
The short film highlights the jeweller’s process and combines a multitude of sound recordings from all aspects of the technique and using a host of microphones to capture the soundscape.
Lucy Valentine is een kunstenaar, muzikant en zilversmid uit het noordoosten van het Verenigd Koninkrijk. Ze werkt voornamelijk met experimentele en progressieve gitaar, veldopnames en oude muziek. Lucy’s uitgebreide muzikale werk bestrijkt een scala aan genres en is door Under the Radar magazine beschreven als de meest interessante gitarist in het Verenigd Koninkrijk.
The Sounds of the Silver Spider is een origineel werk dat de auditieve reacties op het proces van zilversmeden en het maken van een sieraad onderzoekt.
De korte film belicht het proces van de juwelier en combineert een veelvoud aan geluidsopnames van alle aspecten van de techniek en gebruikt een groot aantal microfoons om het geluidslandschap vast te leggen.

Orphax (nl)
Amsterdam based musician and trained drummer Sietse van Erve (Orphax) was introduced to electronic music in the early nineties. After playing around with tracker software for a couple of years, he eventually recorded his first more serious attempts of music with beats and melodies in 1998, though soon lost interest in both these.
He started researching new sounds and new ways of working – always with an organic touch, often incorporating sounds that would be regarded by others as errors or mistakes. Considering life isn’t without errors either. During this search, he found his way into drone and microtonal music. As a result in his most recent work, time and spatiality become more important factors. The goal of the music is for the listener to lose the sense of time and place.
Live this is combined with room for improvisation. This way of working results often in an organic form of drone and minimal music.
He has released over 50 releases, as Download, CD-R, Tapes, CD’s and Vinyl, on various labels, as well as self-released online since he started working on music. This includes collaborations with Kenneth Kirschner, Machinefabriek, TVO and Martijn Comes. Furthermore, he contributed to many remix projects including work for Kenneth Kirschner, Sontag Shogun, Martijn Comes, TVO and Chris Dooks among others.
In the past, he has shared the stage with various musicians including Martijn Comes, Jos Smolders, Frans de Waard (Modelbau), Zeno van den Broek, TVO, BJ Nilsen, Philip Jeck, Yann Novak, Sarah Davachi and Scanner. Live he has worked together with Ensemble MAZE (as Gareth Davis, Anne LaBerge, Dario Calderone), TVO, Fani Konstantinidou, and Martijn Comes among others.
As Orphax, Sietse performed at various festival such as, Rewire Festival (The Hague, NL), Festival Musica (Strasbourg, FR), Le Guess Who (Utrecht, NL), Incubate (Tilburg, NL), Family Film Project (Porto, PT), IFFR (Rotterdam, NL), STRP Festival (Eindhoven, NL). And various venues, such as Iklectik (London, UK), The Cube Microplex (Bristol, UK), De Ruimte (Amsterdam, NL), Paradiso Basement (Amsterdam, NL), Splendor (Amsterdam, NL), KAW (Leverkussen, DE), OCCII (Amsterdam, NL), STEIM (Amsterdam, NL), Spektruk (Berlin, DE) among many others.
De Amsterdamse muzikant en getrainde drummer Sietse van Erve (Orphax) maakte begin jaren negentig kennis met elektronische muziek. Na een paar jaar met trackersoftware te hebben gespeeld, nam hij in 1998 zijn eerste serieuzere pogingen op om muziek te maken met beats en melodieën, maar verloor al snel zijn interesse in beide.
Hij begon onderzoek te doen naar nieuwe geluiden en nieuwe manieren van werken – altijd met een organische toets, vaak met geluiden die door anderen als fouten of vergissingen zouden worden beschouwd. Gezien het feit dat het leven ook niet zonder fouten is. Tijdens deze zoektocht vond hij zijn weg naar drone- en microtonale muziek. Als gevolg hiervan worden tijd en ruimtelijkheid in zijn meest recente werk belangrijkere factoren. Het doel van de muziek is dat de luisteraar het gevoel van tijd en plaats verliest.
Live wordt dit gecombineerd met ruimte voor improvisatie. Deze manier van werken resulteert vaak in een organische vorm van drone- en minimal music.
Hij heeft meer dan 50 releases uitgebracht, als Download, CD-R, Tapes, CD’s en Vinyl, op verschillende labels, evenals zelf uitgebrachte online releases sinds hij begon met muziek maken. Dit omvat samenwerkingen met Kenneth Kirschner, Machinefabriek, TVO en Martijn Comes. Verder heeft hij bijgedragen aan vele remixprojecten, waaronder werk voor Kenneth Kirschner, Sontag Shogun, Martijn Comes, TVO en Chris Dooks, onder anderen.
In het verleden heeft hij het podium gedeeld met verschillende muzikanten, waaronder Martijn Comes, Jos Smolders, Frans de Waard (Modelbau), Zeno van den Broek, TVO, BJ Nilsen, Philip Jeck, Yann Novak, Sarah Davachi en Scanner. Live heeft hij samengewerkt met Ensemble MAZE (als Gareth Davis, Anne LaBerge, Dario Calderone), TVO, Fani Konstantinidou en Martijn Comes, onder anderen.
Als Orphax trad Sietse op bij verschillende festivals, zoals Rewire Festival (Den Haag, NL), Festival Musica (Straatsburg, FR), Le Guess Who (Utrecht, NL), Incubate (Tilburg, NL), Family Film Project (Porto, PT), IFFR (Rotterdam, NL), STRP Festival (Eindhoven, NL). En op verschillende podia, zoals Iklectik (Londen, VK), The Cube Microplex (Bristol, VK), De Ruimte (Amsterdam, NL), Paradiso Basement (Amsterdam, NL), Splendor (Amsterdam, NL), KAW (Leverkussen, DE), OCCII (Amsterdam, NL), STEIM (Amsterdam, NL), Spektruk (Berlijn, DE) en vele anderen.
